OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » DOPLŇOVÁNÍ AdBlue®

DOPLŇOVÁNÍ

Máte-li vozidlo vybavené SCR katalyzátorem se vstřikováním AdBlue, vzniká vám starost o další provozní kapalinu. AdBlue je průběžně vstřikováno do výfuku a jeho spotřeba se tedy odvíjí od spotřeby nafty respektive ujeté vzdálenosti. Spotřeba AdBlue se pohybuje v rozmezí 0,8 - 2,0 litrů na 1000 kilometrů podle typu motoru a jízdního stylu. Roztok je uchováván v oddělené nádrži o objemu 8 - 25 litrů, každá značka volí trochu jinou strategii pro umístění plnícího hrdla, mohou nastat tyto možnosti:

  • vedle hrdla nádrže na naftu tj. vně vozidla
  • uvnitř zavazadlového prostoru (na boku nebo dole v prostoru rezervy)
  • v motorovém prostoru podobně jako kapalina do ostřikovačů


I když původním záměrem výrobců bylo doplňování močoviny souběžně s výměnou oleje (bez zásahu uživatele), reálné zkušenosti potvrdily, že minimálně jednou mezi výměnami oleje budete muset řešit i doplnění AdBlue. Na nízkou hladinu v nádrži vás upozorní varovné hlášení na přístrojové desce - první varování přichází při dojezdu 2400 km (tj. zůstatek cca 3 litry močoviny).  Pokud budete jezdit dál bez doplnění, při zůstatku pod 1000km může dojít k omezení výkonu motoru a nakonec už elektronika vozu nedovolí ani nastartovat.

Vzhledem k tomu, že AdBlue je korozivní a zapáchá, existují přesná pravidla pro jeho doplňování, která shrnuje mezinárodní norma ISO 22241-5. Z pohledu uživatele je zejména rozlití v kufru velmi nepříjemná záležitost, v motorovém prostoru také může napáchat škody hlavně v elektroinstalaci. Doporučujeme tedy používat takové prostředky (láhve, kanystry, plnící pistole), které jsou v souladu s touto normou konstruovány. Zjednodušeně řečeno, při správném doplňování AdBlue neuniká nikam mimo, nezápáchá a jeho plnění se automaticky zastaví při dosažení plné nádrže.

Jaké existují možnosti a kolik zaplatíte?

A) nechat to na servisuPlnící vozík pro dílny

Ve značkových servisech používají pro doplňování AdBlue vybavení předepsané centrálou. Může jít o soustavu hadic k propojení hrdla nádrže s kanystrem nebo různé typy výdejních vozíků s čerpadlem, jejichž elektronika sama ohlídá optimální naplnění. Příklad takového vozíku viz obrázek vpravo.

Neznačkové servisy si ve většině případů s doplněním AdBlue také poradí, ale úroveň jejich vybavení a znalostí mechaniků se napříč trhem velmi liší. Objevují se i případy znečištění zavazadlového prostoru nebo neodborná manipulace s kapalnou vedoucí k jejímu znehodnocení. Doporučujeme tedy opatrnost, dejte třeba na zkušenosti kamaráda nebo naopak odkažte servis nejdříve nastudovat tento web. Jde stále o relativně novou věc a moderní auta se těmto servisům "pod ruku" zpravidla dostávají až později - nejčastěji po uplynutí záruky výrobce.

předpokládaná cena: 30-60 Kč/litr + cesta do servisu a zpět

B) doplnit svépomocí z láhve-kanystru

Na trhu jsou k dispozici různá balení AdBlue od různých dodavatelů. Ne všechna jsou však pro doplňování do osobních aut vhodná. Jde totiž o řešení původně vytvořená pro segment nákladních vozidel, jejich nádrž je násobně větší, plnící hrdlo má dostatečný průměr, řidiči jsou zvyklí pracovat v rukavicích a připraveni se umazat. Níže naleznete přehled dostupných řešení a náš komentář k jejich použitelnosti a praktičnosti:

foto název komentář cena za litr*
kanystr 10 litrů 11kg hmotnosti znamená obtížnou manipulaci. I když použijete variantu s integrovaným plnícím hrdlem, hrozí rozlití. 35 Kč
kanystr 5 litrů Lehčí varianta kanystru, snadněji se s ním manipuluje. Integrovaný plnící nástavec opět není standardizován pro osobní auta. 50 Kč
kanystr 4 litry Prodává se i v sadě s plnícím hrdlem certifikovaným pro osobní auta. Uživatelsky pohodlné a čisté doplňování. 150 Kč
láhev 1,5-1,9 litru Láhve s certifikovaným plnícím hrdlem, používají se jako záložní řešení pro případ akutní nouze. 170 Kč
láhev 1 litr Láhev bez plnícího adaptéru, nesplňuje požadavky normy a hrozí potříznění a zápach při plnění. 65 Kč

*ceny na premiových čerpacích stanicích na hlavních tazích, mimo dálnice nebo na internetu lze koupit až o 40% levněji.

NÁŠ TIP! Zajímavou a cenově dostupnou variantou může být použití kombinace normované plnící hadice (viz obr níže) a kanystru s průměrem hrdla DN 45. Zajistíte si tak komfortní proces plnění a zároveň pořídíte relativně levně i samotnou kapalinu.

C) doplnit svépomocí z pistole na čerpací stanici

Bohužel zatím neexistuje mnoho čerpacích stanic, které jsou vybaveny výdejním stojanem určeným pro osobní auta. Pokud někde potkáte výdejník s pistolí, s nějvětší pravděpodobností se jedná o rychlovýdej pro kamiony (cca 40 L/min). Většinou se vám ani nepodaří do malého otvoru osobákového hrdla zastrčit silný konec kamionové pistole. I když se to podaří, díky malému průřezu potrubí v autě kapalina pění a pistole neustále vyskakuje.

Osobáky vyžadují zúženou trubku výdejní postole a pomalejší průtok při tankování (cca 10L/min). Na obrázku vpravo vidíte pistoli značky ZVA, která v kombinaci s pomalu běžícím čerpadlem splňuje všechny požadavky normy pro osobní auta.

---- >    MAPA ČERPACÍCH STANIC ZDE   <----

předpokládaná cena: 9-20 Kč/litr